Dra. Lourdes López Pérez

Summary:

Full academic degree:

Doctor in Social Sciences, specialization in Society and Education.

Nationality:

Mexican

I+D+i groups to which she belongs:

Topics of her interest:

  • Educational evaluation
  • Evaluation of Schools
  • Building Professional Competencies

About her:

PhD in Social Sciences, specializing in Society and Education from the Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco (UAM – X), Master in Social Sciences from the Latin American Faculty of Social Sciences, Mexico (FLACSO – Mexico) and sociologist from the UAM – X. Member of the Mexican Council of Educational Research (COMIE) and of the National System of Researchers, Level I. She is currently Head of the Doctorate in Education and researcher at Universidad La Salle Mexico. She has worked at the National Institute for the Evaluation of Education (INEE), FLACSO – Mexico, Council for the Evaluation of Social Development of Mexico City (Evalúa CDMX), UAM Xochimilco and Papalote Museo del niño, among other institutions. Her professional career has been developed in the fields of educational research, teaching and educational evaluation and social development policy in Mexico City. In educational research and evaluation, she has experience in the design and implementation of large-scale evaluations with a human rights approach in obligatory education, promotion of research and construction of research agendas in educational evaluation, follow-up and evaluation of postgraduate graduates, as well as in the construction of professional competencies. His most recent work has focused on inter- and transdisciplinary research on inequality and school community experiences during the pandemic.

Projects:

Projects she has made:

Conferences:

Outreach speeches:

  • López-Pérez, Lourdes (November 8, 2022). La inclusión en la educación superior, no dejemos a nadie atrás. Seminario Paradojas y retos en torno a la transición escuela – trabajo. La Salle México.
  • Guadarrama-Muñoz, A. C. y López-Pérez, L. (October 12, 2022). El derecho al voto del migrante extranjero en México. Concurso Lasallista de Investigación, Desarrollo e Innovación (CLIDi).
  • López-Pérez, Lourdes y Jiménez-Bandala, Carlos (June 8, 2022). Bienestar social, pobreza y políticas públicas en un mundo desigual. 9ª Conferencia Latinoamericana y Caribeña de Ciencias Sociales. Mexico City, Mexico.
  • López-Pérez, Lourdes (September, 2021). Coloquio en Conmemoración por los 100 años de Freire. Freiretón interinstitucional.
  • López-Pérez, L. Tallerista. Equidad de género y prevención del acoso.” (January 10, 2020) 10 Foro de Administrativos Lasallistas. Universidad La Salle.
  • López-Pérez, L. Speaker. Conferencia “Investigación, evaluación y política educativa: una mirada desde el INEE” (October 10, 2019) Concurso Lasallista de Investigación, Desarrollo e Innovación 2019. La Salle México.
  • López-Pérez, L. Speaker. Encuesta Nacional sobre Discriminación (ENADIS) 2017 (September 12, 2019) Presentación de la ENADIS. CONAPRED, FHyCS. La Salle México.

Publications:

Articles:

Books:

  • Pinto, L. V, Cabrera, D. M., López, L. (Coord.) (2022). Entre miopía y presbicia. Aportes epistemológicos a la investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. Mexico: BUAP, La Salle, Balam Editorial. ISBN 978-607-7963-56-1.
  • Jiménez-Bandala, C. y López-Pérez, L. (2021). Desigualdad Multidimensional. La construcción de las categorías y el acercamiento a la medición del fenómeno. Mexico: Parmenia.
  • Navarrete – Zumárraga, A. y López – Pérez, L. (Coord.) (2018). Tendencias de Investigación e Innovación en Evaluación Educativa. Memoria del Simposio. Fondo Sectorial de Investigación para la Evaluación de la Educación. México: CONACyT-INEE. ISBN: 978-607-8604-05-0. Available at: https://www.inee.edu.mx/index.php/publicaciones-micrositio

Chapters in books:

  • López – Pérez, L. y Guadarrama, A. C. (2022). Miradas éticas del cuidado. En Entre miopía y presbicia. Aportes epistemológicos a la investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. México: BUAP, La Salle, Balam Editorial. ISBN 978-607-7963-56-1.
  • Reyes-Juárez, A. y López-Pérez, L. (2021). Directrices para la mejora de la educación. ¿Un avance hacia las políticas diferenciadas en México? En Carlos Jiménez-Bandala y Cesaire Chiatchoua (Coords.). Políticas Públicas Diferenciadas. Una contribución a la construcción de categorías. Mexico: Parmenia.
  • Hernández-Montoya, Aarón, y López-Pérez, Lourdes. (2021). Propuesta de indicadores clave para medir la desigualdad educativa en la Ciudad de México con un enfoque de derechos humanos. En Carlos Jiménez-Bandala y Lourdes López-Pérez. Desigualdad Multidimensional. La construcción de las categorías y el acercamiento a la medición del fenómeno. Mexico: Parmenia.
  • López-Pérez, L. y Reyes-Juárez, A. (2020). Investigación, evaluación y política educativa: un acercamiento a su relación desde la historia del INEE. En Cely Celene Ronquillo-Chávez (Coord.), Hacia la construcción de una nueva agenda educativa Volumen III. (263-297). Mexico: UACJ. Available at: http://cms.creson.edu.mx/uploads/Acuna_Leyva_Martinez_2020_Hacia_la_construccion_de_una_nueva_agenda_educativa_e1fdae9ef6.pdf
  • Reyes, A; López – Pérez, L.; y Lira, E. (2018). Investigación de o para la evaluación. El fomento a la investigación desde el FONDO-CONACYT-INEE. En Navarrete-Zumárraga, A. y López Pérez, L. (Coord.). Tendencias de Investigación e Innovación en Evaluación Educativa. Memoria del Simposio. Mexico: Fondo Sectorial de investigación para la Evaluación de la Educación CONACyT-INEE. Pp. 176-189. ISBN: 978-607-8604-05-0. Available at: https://www.inee.edu.mx/index.php/publicaciones-micrositio
  • López – Pérez, L. (2016). El hacer, elemento constitutivo para la construcción de competencias, en Leyva, Ganga et al. (Coord.). La formación por competencias en la educación superior: alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile. Tirant lo Blanch, Monterrey, Mexico. ISBN 9788416556755.

Gallery:

✉: lourdes.lopez@lasalle.mx
☏: 55 5278 9500 Ext. 2912
Belongs to SNI (National System of Researchers) Level I
💻 ResearchGate
💻 Google Scholar
💻 ORCID