Dra. María Claudia Benassini Félix

Summary:

Full academic degree:

Doctor in Social Antropology

Nationality:

Mexican

I+D+i groups to which she belongs:

About her:

Doctor in Social Anthropology from the Universidad Iberoamericana. She is a Full Time Professor, with research activities, at the Mexican Faculty of Architecture, Design and Communication of La Salle University Mexico. Leader of the Research, Development and Innovation Group “Digital Literacy, Transmediality and Knowledge Management”. She belongs to the National System of Researchers Level I.

She has researched the evolution of the media, particularly press and television, from their production logics, genres to the new processes characterized by convergence, transmediality and the multiscreen phenomenon. To these interests he has incorporated the Post-truth and the circulation of fake news.

He has developed these lines of work from the perspective of sociocultural studies. Currently, she is researching the sociocultural implications of mediatization processes in the Communication Sciences community of the Universidad La Salle in Mexico City. She has published in several national and international specialized and divulgation magazines; she has authored three books as well as book chapters in several collective publications.

Conferences:

Scientific speeches:

  • Benassini, C. (May, 2019) Seminario de Estudios de Internet, Universidad de Guadalajara. Tema: Etnografía Digital.

Publications:

Scientific books:

  • Benassini, C. (2018) El discurso de los memes durante la campaña presidencial en México.

Institutional production:

  • Benassini, C., Bernal, R., Hernández, C., López, A., Lozano, M., Martínez, M., Meneses, D., Rojas, A., Sánchez, R., Vázquez, R., Vergara, A. (2019) Editores de las Memorias del XXI Concurso Lasallista de Investigación, Desarrollo e Innovación CLIDi 2019.

Research articles:

  • Benassini, C. (September, 2019) Podcast: enemigo de la industria radiofónica, Zócalo.
  • Benassini, C. (August, 2019) Slow media: una alternativa para el periodismo de calidad, Zócalo.
  • Benassini, C. (July, 2019) Una maroma que nunca fue estelar, Zócalo.
  • Benassini, C. (June, 2019) Tres representaciones sociales de López Obrador, Zócalo.
  • Benassini, C. (May, 2019) Las mañaneras de AMLO: un ejercicio de metacomunicación, en Zócalo.
  • Benassini, C. (October, 2019) Internet de las cosas: recordatorio de la brecha digital, Zócalo.
  • Benassini, C. (November, 2019) El eterno debate de la sociabilidad en línea, en Zócalo.
  • Benassini, C. (December, 2019) De la prensa sensacionalista al Infotainment: implicaciones en la construcción de las macroagendas informativas, en Zócalo.
  • Benassini, C. (March, 2020) Eventos mediáticos: ¿la espectacularidad del deporte en jaque?, en Zócalo.

Research articles:

  • Benassini, C. Propuesta de análisis de las representaciones televisivas desde la óptica de la comunicación transcultural.
  • Benassini, C. Propuesta de semantización territorial de Facebook para el estudio de la sociabildad en línea
  • Benassini, C. La contribución de los mundos ficticios en la construcción de la transmedialidad de las series de televisión

✉: claudia.benassini@lasalle.mx
☏: 55 5278 9500 Ext. 2507
Belongs to National System of Researchers (SNI) Level I
💻: ResearchGate
💻: Google Scholar
💻: ORCID